Kroz intervjue na portalu Biscani.net govorili smo o tome kako nas ramazan odgaja, pročišćava te o njegovoj univerzalnoj vrijednosti. Međutim, kao neiscrpni izvor ovaj mubarek mjesec sa sobom nam donosi i “čišćenje imetka”. Termin “zekat” u arapskom jeziku označava rast ili čišćenje, u ovom slučaju rast imetka i njegovo čišćenje.

Zekat je obaveza svakog muslimana, razumnog, slobodnog, punoljetnog, koji je upoznat sa propisima o zekatu, makar da zna samo za stav islama prema zekatu, a za što je dovoljno da osoba živi u muslimanskoj sredini. Zekat nije obaveza za malo dijete, roba, osobu koja živi u neislamskoj sredini i koja nije upućena i ne zna ništa o ovoj obavezi.

U ovom ramazanskom dijalogu o zekatu kao obavezi svakog muslimana, te njegovoj ulozi pričamo sa rukovodiocem Ureda za zekat Islamske zajednice Vehid ef. Arnautom.

Razgovarao:
Elvedin Hasanagić

Esselamu alejkum Vahid efendija. Na samome početku želio bih Vam se zahvaliti za izdvojeno vrijeme i razgovor na temu zekata za portal Biscani.net. Kada govorimo o zekatu, u posljednjih nekoliko godina, možemo slobodno kazati da su Krajišnici na samome vrhu po izdvajanju zekata. Međutim, šta je ustvari zekat? Kako najlakše i najjednostavnije ljudima pojasniti ovaj termin i njegovu važnost, posebno u mjesecu ramazanu?

 – Hvala i vama na prilici da za ovaj renomirani portal pojasnimo neka od značenja zekata. Također koristim priliku da vjernicima naše herojske Krajine čestitam ovaj mubarek Ramazan uz dovu da im ibadeti budu kabul, a post lahak.

Krajišnike već odavno odlikuje spremnost na dobročinstvo i izdvajanje imetka, kako u zekatu, vakufima, izgradnji infrastrukture Islamske zajednice, tako i drugim dobročinstvima. Zekat je farz, stroga naredba Allaha, dž.š., i on je obaveza jednog broja ljudi onih, kojima je Bog podario imetak i obavezao ih da iz dijela svog imetka, preciznije, viška imetka izdvoje jedan dio solidarišući se sa onima koji su u potrebi. Praksa muslimana u svijetu, pa i kod nas, je da se ovaj ibadet izvršava u Ramazanu, zbog bereketa Ramazana i uvećanja nagrade, kao i lakšeg određivanja početka i kraja zekatske godine. Onima koji izdvajaju zekat Bog je obećao nagrade, zaštitu imetka, bereket u imetku, kao i zaštitu od drugih neugodnosti koje život donosi, njima i njihovim porodicama. Onima pak koji ne izvrše ovu obavezu obećana je teška ahiretska kazna.

Mnogi Kur’anski ajeti i hadisi govore o važnosti zekata u životu muslimana. Evo konstatovali smo već da je ono ustvari čišćenje našeg imetka. Trenutno smo u mjesecu ramazanu, pa evo da pokušamo naći spojnicu ramazan-zekat. Čišćenje imetka, jačanje veze sa Gospodarom, ali, možemo li onda u konačnici reći da je i zekat univerzalni test čovjeka, još jedno ramazansko odricanje zarad Allaha, tj. odricanje od jednog dijela imetka?

 – Ramazan je posebno vrijeme, kako po blagodatima koje nosi, tako i po unutrašnjem stanju svakog vjernika. Bez obzira što je Ramazan apstinencija od jela, pića i drugih užitaka, on je istovremeno i poziv na unutrašnje preispitivanje, kao i aktivno djelovanje u džematu. Uzmimo naprimjer sehur, iftar, teravih namaz, sadekatu-l-fitr, mubarek noći, sve to traži od čovjeka aktivno sudjelovanje, a ne potpuno mirovanje. Tako se i zekat u Ramazanu nameće kao prilika da iz svog imetka izdvojimo i podijelimo tu blagodat sa onima koji su od nje uskraćeni. To je osjećaj empatije sa drugim vjernicima na području cijele naše domovine. Zekat se daje draga srca i čiste namjere, bez primjesa ikakve ovodunjalučke nagrade i samo tako čistog ga prima Uzvišeni, a Ramazan nam pomaže u tom sveukupnom pročišćenju.

Kada govorimo o zekatu, u ovom mjesecu nemoguće je da izostavimo i sadekatul-fitr. Šta je sadekatul-fit i kakva je njegova uloga i važnost u životu muslimana?

 – Sadekatu-l-fitr je vrsta materijalnog ibadeta vezana isključivo za Ramazan. To je izdvajanje iz imetka simboličnog iznosa u vrijednosti jednodnevne ishrane osobe i to za sve članove porodice. U našem slučaju visinu sadekatu-l-fitra određuje Vijeće muftija. Duhovna dimenzija sadekatu-l-fitra leži u potrebi da čovjek očisti post od sitnih pogrešaka, od kojih svakako niko nije imun, i da tako čist post dođe Gospodaru svjetova. Sadekatu-l-fitr se najčešće izdvaja u zadnjoj trećini Ramazana i obaveza ga je dati prije Bajram namaza. Davanje sadekatu-l-fitra nakon Bajrama smatra se običnom sadakom. U Bosni i Hercegovini, prema stavu hanefijskog mezheba, zekat i sadekatu-l-fitr se uplaćuju u poseban fond, pri Islamskoj zajednici, koji se naziva Bejtu-l-mal, a on je utemeljen na sunnetu Muhammeda, a.s.

Od doba Poslanika, pa do danas, zekat se ubire u Bejtul-mal. Hoćete li našim čitaocima pojasniti značenje Bejtul-mala, kakva je njegova uloga, te kako on doprinosi jačanju zajednice i kako teče njegova raspodjela, te kako se obračunava zekat?

 – Osnivajući fond Bejtu-l-mal, Islamska zajednica je prije svega pomogla vjernicima u isvršavanju obaveze zekata i sadekatu-l-fitra, i to na sljedeći način. Vjernik izvršava obavezu uplatom sredstava u Bejtu-l-mal, a Islamska zajednica preuzima obavezu pravilne, i u skladu sa kur'anskom definicijom, pravilnu raspodjelu sredstava iz Bejtu-l-mala. Na ovako organiziran način se zekat prikupljao i u doba Muhammeda, a.s., a time se u suštini ostvaruje punina intencije prikupljanja zekata. Iz Bejtu-l-mala, prema odluci ulu-l-emra sredstva se raspoređuju shodno realnim potrebama društva, izdvajajući za svaku od osam kategorija onoliko koliko je najsvrsishodnije. Šire informacije o načinu obračuna, obavezama, propisima te načinu raspodjele, mogu se naći na oficijelnoj stranici zekat.ba.

Na žalost, u posljednje vrijeme imamo dosta onih koji derogiraju Bejtul-mal. Svake godine, svjedoci smo, žustrih rasprava na temu Bejtul-mala, gdje se pojavljuju oni koji derogiraju obavezu izdvajanja zekata u Bejtul-mal potkrepljujući to tefsirima pojedinih ajeta, te predajama, za kojima se veliki broj ljudi na kraju povodi. Kakav stav zauzeti po ovom pitanju? I kako se suprostaviti ovakvim tumačenjima?

 – Od vremena Poslanika zabilježeno je neslaganje pojedinaca sa prikupljanjem, a posebno distribucijom sredstava iz Bejtu-l-mala, i to je proces koji traje do danas. Nažalost, redukcionističko tumačenje kur'anskih ajeta dovodi do toga da se suština zekata svodi na novčanu obavezu, a osam kur'anskih kategorija svodi na jednu ili dvije. Ovakve rasprave najčešće potiču oni koji nikako ne daju zekat, zlonamjerni i nedobronamjerni pojedinci, predstavnici udruženja koji u tome vide svoje sebične interese, ili tzv. slobodne da'ije koje ne preuzimaju odgovornost za posljedice takvih uskih tumačenja vjeri. Naša je obaveza da ukazujemo na ibadetsku formu zekata i sadekatu-l-fitra, na puninu u njihovom razumijevanju, da prepoznajemo aktuelne probleme u društvu i reagujemo na njih, posebno socijalne prirode, da brinemo o emanetu vjere i da krajnje odgovorno razmišljamo o dugotrajnim posljedicama tumačenja islamskih propisa. Muslimani su svoje povjerenje Islamskoj zajednici potvrdili u protekle 53 godine, kao što to čine i danas, imajući u vidu svekoliko dobro koje je proisteklo na tragu organiziranog prikupljanja zekata i sadekatu-l-fitra u Bejtu-l-mal. To je ono što nas čini organiziranom zajednicom-to su naše institucije, naše odgojno-obrazovne ustanove koje čuvaju naše autentično tumačenje vjere, našu samostalnost, našu neovisnost i naš odgovoran odnos spram emaneta vjere. One koji napadaju Islamsku zajednicu prepuštamo njihovoj savjesti i Božijem sudu, a mi nastavljamo graditi naše institucije, jačati našu odgovornost spram društvenih problema, kao i razvijati suosjećanje prema svima koji su u nekoj potrebi.


Na kraju, hvala Vam još jednom što ste izdvojili vrijeme za naš portal. Nadamo se da će, ako Bog da ovaj intervju biti od koristi čitaocima, a Vama želimo sve najbolje u ramazanskim danima ispred nas.

 – Pridružujem se vašim dovama i ujedno pozivam sve vjernike da svoju obavezu zekata i sadekatu-l-fitra izvrše na jedini ispravan način, a to je putem Islamske zajednice u fond Bejtu-l-mal. Neka nam Ramazan donese mnogo dobra, a otkloni od nas ono što ne valja i ono čime Uzvišeni Gospodar nije zadovoljan.

Izvor: E. Hasanagić/Biscani.net